kenalan tauke blog ini

Monday 6 August 2012

Nikah Muda

assalamualaikum

sekarang ni ramai muda mudi yang da nikah kan ? kan ? kan ? 
seronok kan, ada orang jaga bagai and yang paling seronok dah terlepas dari jagaan ayah. kesian ayah..da tua pom kene jaga anak yang tua lagi unless tak nikah lagik la.

kalo dulu perspektif orang tentang nikah muda neh..mesti pasangan bernikah tu tak berpelajaran tinggi or family salah seorang kelompok orang yang susah. and yang paling teruk lagik, orang sangka kan pasangan tu gatal! bukan ke bernikah itu sendiri mencegah dari melakukan maksiat? so, better ber'couple tanpa ikatan yang sah or better ber'couple dengan ikatan yang sah ? tepuk dada tanya iman.

"Wahai pemuda-pemuda, sesiapa sahaja diantara kamu yang berkemampuan untuk berkahwin, maka berkahwinlah kerana dengan berkahwin dapat menundukkan pandangan dan menjaga kehormatan diri"


(riwayat Bukhari dan Muslim)

Tapi sekarang tak lagik, orang ramai open minded. da bole terima nikah muda. dan sekarang orang yang masih belajar pom dah ada yang nikah. Alhamdulillah ! so, tak timbul soal masih belajar tak bole nikah, yang malas belajar lebih elok nikah. owhh tak ! tak!.actually semua itu atas kita. ada yang bole manage kan waktu belajar and tanggungjawab sesudah menikah. All decision in ur hand ! insyaALLAH kerja baik, I mean nikah..ALLAH akan permudah urusan kita.

ada jugak risau kot kot nikah muda nanti, hidup lebih susah berbanding hidup dengan mak ayah. *aQ lettew*. hehehe. yala nikah muda ekonomi tak mantap lagik. So, kebimbingan untuk survive hidup afta nikah akan timbul. ketidak mantapan ekonomi juga bole menyumbang kepada ketidak stabilan rumahtangga. am I right ? seterusnya akan berkecai mahligai yang dibina. *ceewahh ayat*. hakhak.

Tapi ingatlah. selagi kita berusaha ALLAH akan bantu kita. HE always be our side and closed to us.

"Dan kahwinlah orang bujang (Lelaki atau perempuan) dari kalangan kamu, dan orang yang salih dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah swt akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpa kurnia-Nya, kerana Allah swt Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui"

(Surah An-Nur 24:32)

dikesempatan ini aQ nak ucapkan tahniah kepada :

kawan aQ Wani and now da sarat sarat mengandung ..insyaALLAH afta raya nanti deliver. hewhew. best kan ??takyah ganti puasa nanti. Hakhakhak


ini pula Dena Bahrin. si blogger bulat comel. heeeeeeee


ini plak Irine Nadia Marcello. si blogger  manis. heeeeee
 dan kepada semua muda mudi yang da nikah. Semoga kalian moga bahagia sehingga ke syurga . Amin ya Rab..

Kepada yang nak nikah or dalam perancagan nak nikah..senang cite semualah..hahaha. you should read this.

~mintak ampun dan maaf ambik pic korang tak mintak izin, takde niat lain melainkan apa yang tertulis kat entry ini~