kenalan tauke blog ini

Saturday 11 August 2012

Apalah sangat...

Assalamualaikum

hai..eh sekejap aje puasa kan. da nak raya da pom..jum pakat pakat kejar buat amal..kot2 lah ni Ramadhan terakhir kita. Nobody knows,

actually I dont know to put the suitable title for this entry. so, juz put 'apalah sangat'..then you go through to my coretan and you will know...what I want to share..teheeeeee

semalam aQ ada dengar tazkirah ..ada ustazah and budak budak uitm shah alam. aQ xtaw ah rancangan hape..aQ tak tengok cuma dengar aje. masa tu aQ duk dalam bilik..ma yang bukak rancangan tuh..
aQ juz share yang aQ tertarik sahaja yer...hewhew..

stud uitm : Ustazah, kenapa saya tengok kawan saya tak sembahyang..tak tutup aurat..bole aje dapat 4flate.    cam kita kita neh yang selalu solat, berdoa bagai..dapat pom macam..haa..cukup cukup aje.

ustazah   : ermm..menarik soklan neh. oke..ada tersebut dalam sebuah cerita. Dua orang nelayan. Seorang nelayan kafir, menyekutukan ALLAH. Seorang lagi islam. Taat dan sembah kepada ALLAH. Meraka pergi menangkap ikan. dua orang ini tebarkan pukat masing masing. yang kafir tadi, bila angkat aje pukatnya, bertimbun timbun dapat ikan manakala yang islam tadi hanya lah sedikit. Malaikat bertanya kepada ALLAH. "mengapa yang menyekutukanMu mendapat begitu banyak ikan, manakala yang menyembahMu mendapat hanya sedikit". ALLAH berkata : "orang yang menyembah Aku telah Aku janjikan syurga padanya bukan kah itu nikmat yang besar Aku berikan. Apalah sangat nikmat memperolehi ikan yang banyak berbanding dengan syurga Aku sediakan".

pernah tak korang terfikir2 soklan macam neh..bila down ? 
kesimpulannya selalulah bersangka baik pada ALLAH. sesungguhnya ALLAH maha adil, bijaksana dalam perancangan..apalah sangat nak dibandingkan dengan akal fikiran kita yang cetek ini. Mungkin kita mintak sesuatu yang tidak perlu bagi kita tapi ALLAH telah berikan apa yang kita perlukan sedangkan kita sendiri tidak mengetahuinya.