kenalan tauke blog ini

Tuesday 4 March 2014

bersangka baik padaNYA

Assalamualaikum

petang2 dah nak maghrib hupdek belog  .

selalu tak reti nak buat opening . seterez ! hahaha

hidup kita tak selalu indah . apa y kita impikan tak semestinya dapat tapi apa y kita dapat itu lah y kita perlu (banyak maksud disini). setiap inci y berlaku dibawah kawalanNYA. so, DIA maha mengetahui apa y sedang berlaku, apa y telah berlaku dan  apa y akan berlaku. tapi kita juga kena faham walaupun hidup ini telah di' atur oleh NYA kita tetap disuruh berusaha . ingat Qada' dan Qadar ALLAH bole berubah melalui usaha dan doa. *sila rujuk y pakar, bila cakap pasal Qada' dan Qadar kene hati2, Nabi Muhammad sendiri teliti mengenai qada' dan qadar.*

apa y berlaku ada hikmah nya. bila duduk diam fikir apa y kita belajar dari apa y berlaku . Allah tak kan jadi kan sesuatu untuk sia-sia. ingat bersangka baik padaNYA. bila ujian datang, jangan cakap kita teranaya tapi mungkin dengan 'tangan'(dosa) kita dapat ujian cam tue . InshaALLAH mudah-mudahan itu penghapus dosa kita . bersangka baik padaNYA.

kadang apa y kita lalui teramat berat tapi ALLAH telah berjanji takkan bebani kita sesuai dengan kesanggupan kita . sweet kan ALLAH. ujian bole jadi kita kuat, ujian bole jadi kita lemah sebab tue pentingnya kebergantungan kita pada ALLAH. dan ingat derita tak selamanya kekal. ALLAH nak hadiah kan pelangi y indah untuk kita . banyakkan berdoa .bersangka baik padaNYA. 

sekali fikir, apa y kita perlu sume ALLAH bagi kan. tapi kita ? kekadang nak sujud padanNYA pom lewat waktu. ehem ,,huh! tapi kita time hepy sukar untuk syukur padahal itu semua kurniaanNYA. takdek satu pom milik kita .ingat itu !kita berusaha sekuat mana pom jika tidak d'izinkan olehNYA maka ianya takkan terjadi. takkan gugur sehelai daun tanpa izinNYA. ingat kita kuat kerana NYA. jangan sombong takabbur dengan NYA even se tough(bahasa rojak aQ) mana pom kita . hati kita kuat dengan izinNYA. 

bergantunglah kepada ALLAH. DIA maha pengampun even dosa kita seluas lautan. hidup akan lebih indah jika kita selalu mengingatiNYA. selalu titipkan doa. mungkin ada kala kita rasa tak bahagia, sepi tapi ingat DIA selalu ada dengan kita . mohon petunjuk dariNYA. ada pape masalah refer DIA dulu,baru manusia. banyak cara untuk connect denganNYA. salah satu cara solat tahjud mustajab, bagun waktu 1/3 malam.

kita manusia bila diuji cepat melatah . mempersoalkan itu dan ini. tapi tidak pernah mengenang dosa y dilakukan. yea manusia memang pelupa. y dapat tak nampak y tak dapat diungkit . ingat y dapat adalah keperluan kita. bersangka baik padaNYA.

sama2 muhasabah diri kenapa diuji mungkin kerana (dosa) y lalu , mungkin ALLAH nak kasi pelangi ,perkara baik. *biasa 'barang' baik , kene susa sikit,,tehehe*

peringatan untuk diri sendiri jugak nie. jauhkan dari down. down. down.

Ya ALLAH arahkan hati-hati kami untuk terus taat kepadaMU. Amin ya Rab .

choww maghrib sudaaaaa....