kenalan tauke blog ini

Wednesday 4 July 2012

aku dan angan angan

assalamualaikum

hellow..and selamat petang. hi-tea jumm..

oke..oke..straight forward. aQ neh sebenarnya makhluk ALLAH paling seksi suka berangan. selalu berangan. biasa aQ berangan pasal dapat kerja yang best best..dapat beli itu ini. dapat pakai honda jazz. dapat belanja papa maa. hah..hah..

Tapi aQ berangan tak sampai ke tahap drive kereta bole tercium bontot kereta orang sebab berangan..takpom masa goreng ikan, takdek ah sampai hangit duk layan angan angan..owh..tidak! tidak! setegar itu. Entah la nak cakap aQ kuat berangan tak jugak.

Rasulullah saw bersabda :
"permulaan kebaikan umat ini adalah dengan zuhud dan yakin dan akhir kehancuran adalah sebab bakhil dan berangan angan panjang".

akhir kehancuran adalah sebab bakhil dan berangan angan panjang. huhuhu.. takotnya. takmo da berangan lepas ni. takmo ! takmo ! tapi nanti buat plak. seeloknya eloknya kalo takdek buat pape, contohnye termenung..owh ya, termenung neh bole membawa kita ke arah berangan angan. so, better la kita berzikir. ye dok ?

Adam as berwasiat kepada anaknya Syits dan diperintahkannya agar wasiat itu disampaikan kepada anak anaknya sesudah itu..mean kite kite lah you all.

5 wasiat :

1. Katakan kepada putera puteramu, janganlah kalian terpaut kepada dunia. sesungguhnya aku di syurga terpaut dengan tidak seberapa, kemudian Allah mengeluarkanku darinya.

2. Katakan kepada mereka, janganlah kalian turuti kehendak isterimu, sesengguhnya aku telah turuti kehendak istreriku dan aku makan syajarah, namun akhirnya aku menemui penyesalan.

3. Katakan kepada mereka, jika hendak berbuat fikirkanlah apa akibatnya. Kalaulah aku fikirkan akibatnya tentulah aku tidak menerima nasib ini.

4. Jika hatimu terpaut oleh sesuatu tinggalkan saja ia. Sesungguhnya ketika aku makan syajarah, hatiku amat terpaut padanya, namun aku tidak kembali sehingga akan ditimpa penyesalan.

5. Bermesyuaratlah dalam segala urusan. Jika aku bermesyuarat dengan para malaikat, tentulah nasib seperti ini tidak akan menimpaku.

Renung renugkan.